bra, Fredrik, bra!


Fick hem tidningen HundSport igår,den  sista för iår förresten.
Jag tror bara jag hann slå upp första sidan eller något,
när jag läste rubriken..




Jag började läsa, nyfken pågrund av titeln. Jag har nämligen det senaste varit ganska störd
på Fredrik efter att jag läst vad han skrivit om vargen.
Blä, jag tänker inte ens ta upp det här nu.

Hur som helst.. herregud, jag kom på mig själv med att sitta och nicka,
och med ett stort leende när jag läste.
Mamma som stod och strök tvätt kollade länge på mig och frågade tillslut,
står det något bra eller? Ohja, det gjorde det!

Det här har Fredrik bland annat fått höra:

"Jag går en kurs på en hundklubb. Min hund är jobbig mot andra hundar
och jag får ingen stil på honom.
Mina instruktörer har förbjudit oss att säga "nej"
eller på andra sätt korrigera hunden.
Vi får bara använda oss av positiv förstärkning då hunden gör rätt.
Problemet är att vi aldrig kommer vidare.
Min hund gör ju aldrig rätt...  Från det att vi kommer till klubben
tills vi åker hem så skäller den och kastar sig ut i kopplet"

Jag håller med Fredrik helt och fullt, vad kommer detta tänk ifrån?
Hur kan en "hund expert" hålla så hårt på det och lära ut det?!
Hunden måste ju förstå när den gör fel! Det finns väl inget djur av nåogt slag
som inte tillrättavisar?
Men det verkar som folk, framför allt människor som precis skaffat sig hund
och aldrig haft det förr, tror att ett rejält nej kommer
få hunden att må dåligt och att man är elak!

Jag kan ge er hur många exempel som helst på tillfällen då folk har vänt sig om och spärrat
upp ögonen i ren förskräckelse när jag nejat och tagit i Viggo.
Men när en hund morrar, skäller och sen kanske nafsar en annan hund..
ja då är det okej!
Då kanske någon säger, ähh, det är så dom gör.
Ja, men varför kan vi inte snacka hund språket då?
Och tillrättavisa som dom gör mot varandra.

Och precis som Fredrik skriver, jämför barn och hund.
Våra barn uppfostrar vi, där kan vi säga nej.
och förtydliga med att ta i dom. Men med våra hundar.. Gud, nej!
Om man lär sig att tillrättavisa på rätt sätt, vid rätt tillfälle
så är det tusen gånger bättre än att ignorera ALLA fel som hunden gör
och BARA belöna rätt beteende.

-Elin- Over and out!
2011-12-15 @ 21:18:00 Tankar & Åsikter


Kommentarer

Kommentera här!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0